Doet jouw hoveniersbedrijf al aan online marketing?
In vorige blogs kon je lezen over het belang van online vindbaarheid in onzekere tijden en dat je je online ook heel goed op lokale klanten kunt richten. Of je nu een webwinkel met tuinartikelen hebt of plaatselijke hovenier bent; online marketing is belangrijker dan ooit. Daarom vertellen we je graag over de ontwikkelingen in dit vakgebied. Wat zijn de voorspellingen voor online marketing in 2023 en hoe kan de hovenierssector hierop inspelen?
Wat is online marketing?
Online marketing, ook wel internetmarketing genoemd, omvat alles wat je doet om jouw hoveniersbedrijf, diensten en producten online bij potentiële klanten onder de aandacht te krijgen. Denk aan het (laten) ontwerpen en bouwen van je bedrijfswebsite, het inzetten van social media en nieuwsbrieven, online advertenties en zoekmachineoptimalisatie (zorgen dat je hogerop komt in Google).
Online marketing in 2023 en verder
Dit artikel gaat vooral over de ontwikkelingen op SEO-gebied. B&S Media doet van alles om te zorgen dat klanten, zoals hoveniersbedrijven, hogerop komen in Google. Wanneer iemand zoekt op ‘hovenier [woonplaats]’, dan moet jouw bedrijf natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen te staan. De kans dat diegene naar jouw website doorklikt wordt hiermee groter. De pagina waarop de zoekende beland wordt ook aangepakt, zodat de bezoeker naar de button ‘bestel nu’ of ‘vraag offerte op’ wordt geleid.
Dit blijft zeker belangrijk
Hoewel online marketing en SEO altijd in ontwikkeling zijn, zijn er veel zaken die al jaren hun waarde bewijzen en dat zeker ook in 2023 en verder zullen doen. We noemen er 2:
Landingspagina’s
Potentiële klanten die iets nodig hebben, gaan op het internet op zoek naar bedrijven die dit kunnen bieden. Ze willen bijvoorbeeld hun tuin (opnieuw) aan laten leggen en onderhouden en zoeken op ‘tuinontwerp [woonplaats]’, ‘tuin aanleggen [woonplaats]’, ‘tuinonderhoud [woonplaats]’ etc. Door uit te vinden welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt, kan hier efficiënt op worden ingespeeld. Per zoekterm wordt een landingspagina gemaakt en op je website geplaatst, met informatie over dit onderwerp. Het doel is dat het algoritme van
Google (of een andere zoekmachine) ‘ziet’ dat jouw pagina relevant is voor het onderwerp en deze deze hoger in de zoekresultaten plaatst.
Linkbuilding
Hoe meer mensen tegen anderen zeggen dat je goed bent in tuinaanleg, hoe meer mensen aan jou zullen denken als het over tuinaanleg gaat. Als de boodschapper zelf ook in de hoveniersbranche zit, dan heeft de boodschap meer gewicht. Dat is het onderliggende principe van linkbuilding: het verzamelen van links naar jouw website, vanaf websites die ‘autoriteit’ hebben op het onderwerp of het vakgebied. Het gaat niet zozeer om zoveel mogelijk links, maar eerder om zoveel mogelijk kwalitatieve links. Liever 5 online hoveniersmagazines die naar je website linken, dan 50 beautywebsites. Zo bouw je een sterk linkprofiel op, die bijdraagt aan een hogere positie in Google.
Ontwikkelingen om ‘iets’ mee te doen
Voice search
Je hebt het wellicht zelf ook wel eens gedaan: je roept ‘OK Google’ of ‘Hallo Siri’ en stelt je vraag. De Google Assistant of Siri leest dan het antwoord op of toont de resultaten op het scherm. Steeds meer mensen spreken op deze manier hun zoekopdrachten in.
“OK Google, waar kan ik een kerstboom kopen?”
De antwoorden of hét antwoord weet Google Assistant niet zelf; die haalt ze van websites, Google Maps en andere bronnen. Google toont resultaten uit de regio, gebaseerd op de locatie van de zoekende. Hier treffen we nog eens het belang van lokale vindbaarheid. Voor je online marketing levert dit het volgende actiepunt op:
- Wat: zorgen dat de pagina in het algoritme van Google Assistant kán komen en dat de kans hierop zo groot mogelijk wordt.
- Hoe: je website optimaliseren, informatieve, waardevolle content ontwikkelen zodat GA het antwoord bij jou vindt, je business profiel op Google maps invullen en meer.
Video marketing en SEO
De resultatenpagina op Google is inmiddels al veel meer dan een lijstje met links naar websites die mogelijk je zoekvraag beantwoorden. Google probeert zoveel mogelijk het antwoord óp de resultatenpagina te tonen. Zoekt iemand op ‘tuin aanleggen’ dan probeert Google zo veel mogelijk informatie over tuinaanleg te tonen. Wederom: deze informatie haalt ze uit de meest relevante bronnen. Zo worden ook video’s getoond op de resultatenpagina. Heb je een video over tuinaanleg, dan zou dit maar zo jouw video kunnen zijn. Als je bovendien de juiste titel, omschrijving en tags gebruikt vergroot je deze kans. Het wordt nog aantrekkelijker voor Google als je video veel duimpjes omhoog heeft en veel wordt gedeeld.
Om te onderzoeken: Google Lens
Met Google Lens ontdek je de wereld om je heen door de lens van je smartphone. De techniek achter Google Lens valt onder augmented reality: het aanvullen van ‘de realiteit’ met digitale informatie. Augmented reality is de kinderschoenen inmiddels ontgroeid. De woonsector is hierin één van de kartrekkers: diverse interieur- en tuinbedrijven bieden al visualisaties o.b.v. augmented reality. Richt je scherm op je tuin en zie hoe dat nieuwe tuinhuisje verschijnt. Gaaf toch?
Nou hoef je niet een eigen app te laten ontwikkelen om gebruik te maken van augmented reality. Met Google’s eigen Lens app is van alles mogelijk, bijvoorbeeld:
- Teksten ‘live’ vertalen: richt je smartphone op een stuk tekst en zie de tekst in een taal naar keuze;
- Objecten zoeken: je komt iets tegen en wilt weten wat het is. Je richt je camera erop en Google zoekt het internet af naar gelijke afbeeldingen.
- Winkelen: je ziet een geweldige tuinstoel en denkt: die wil ik ook! Je maakt een snapshot en krijgt diverse shopping-resultaten op je scherm.
- Plaatsen: richt je scherm op een gebouw, bijvoorbeeld jouw hoveniersbedrijf. Over het camerabeeld heen verschijnt nu meer informatie over het gebouw.
De Google Lens app is inmiddels de 1 miljard downloads voorbij. Cijfers over het gebruik in Nederland zijn moeilijk te vinden, maar het is zeker het onderzoeken waard. Hoe kan je voor jouw hoveniersbedrijf gebruik maken van de mogelijkheden van Google Lens? Hoe optimaliseer je jouw website voor Google Lens, zodat je in de resultaten verschijnt? Hoe ‘voed je je gebouw’ zodat Lens extra informatie toont over je bedrijf, met misschien wel aanbiedingen en contactmogelijkheden? B&S Media denkt graag met je mee.
Inkoopgilde x B&S Media Internetmarketing
Online marketing is een vak apart. Binnen het vakgebied zijn vele specialisaties: webdesign en -ontwikkeling, online advertising (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), contentcreatie (teksten, afbeeldingen, video’s), strategie-ontwikkeling, noem maar op. Daarom heeft Inkoopgilde B&S Media Internetmarketing aangetrokken, een bureau dat ruime ervaring heeft met online marketing voor hoveniers. Zij nemen graag jouw online marketing onder de loep; voor leden van Inkoopgilde biedt B&S Media een gratis quickscan en adviespakket (t.w.v. €350,-). Neem contact op via bsmedia.nl/hoveniers en haal meer uit het wereldwijde web voor jouw bedrijf.