Denk groot, denk lokaal

Denk groot, denk lokaal
Geplaatst in: Marketing

 

Maak je bedrijf beter vindbaar in de regio

 

Eerder kon je op dit blog al lezen over het belang van online vindbaarheid in onzekere tijden. De strekking: zorg dat potentiële klanten via online zoekopdrachten bij jouw hoveniersbedrijf uitkomen. In dit vervolgartikel gaan we het hebben over lokale online vindbaarheid. Hoe bereik je op het wereldwijde web nou juist een lokale doelgroep en waarom is dat belangrijk? Denk groot, denk lokaal; zo maak je jouw bedrijf beter vindbaar in de regio met lokale SEO.

 

 

Wat is lokale SEO ?

 

Kort gezegd omvat lokale SEO de activiteiten die we doen om lokale vindbaarheid te vergroten. Ben je bekend met online marketing, dan heb je vast wel eens van de term SEO gehoord. Dat betekent Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) en houdt in dat we jouw website optimaliseren om beter gevonden te worden via online zoekmachines. Daarbij gaan we na welke zoektermen je doelgroep gebruikt en richten daar de SEO-activiteiten op in. We kunnen ons daarbij richten op landelijke zoekopdrachten, maar ook regionaal, lokaal, op stadsniveau of zelfs wijk- en buurtniveau.

 

 

Waarom is lokale vindbaarheid belangrijk ?

 

Lokale vindbaarheid is om diverse redenen belangrijk. Bijna de helft (46%) van alle zoekopdrachten op Google heeft een lokaal doel, zoals het vinden van een hovenier in de buurt of stad. Het gros van de hoveniers in ons klantenbestand richt zich op (potentiële) klanten in de eigen regio. Ook maken smartphones en diensten als Google Maps het steeds gemakkelijker om een bedrijf in de buurt te vinden. Met inmiddels 11.000 hoveniersbedrijven in heel Nederland heeft men in iedere regio genoeg te kiezen. Hoe beter het ervoor staat met je lokale SEO, hoe meer kans dat jouw bedrijf opvalt tussen de concurrenten in jouw regio.

 

 

Zo bereik je online lokale klanten

 

In dit artikel blijven we binnen het vakgebied SEO. Je kunt namelijk via online adverteren (SEA en social advertising) ook zeer gericht lokale klanten bereiken. Wellicht komt dit in een volgend artikel aan de orde. We houden het hier bij een aantal ‘gratis’ manieren om je lokale vindbaarheid te vergroten.

 

Mobielvriendelijke website

Wist je dat er al meer mensen op mobiele apparaten naar bedrijven zoeken dan vanaf een vaste computer? Het zoeken naar bedrijven in de buurt hangt hier sterk mee samen. Wanneer men jouw website vindt, dan wil je de bezoeker een optimale ervaring bieden. Je wilt immers diegene verleiden contact op te nemen of een offerte aan te vragen. Daarnaast zit er een (SEO-)technische kant aan dit verhaal. Google’s algoritme gaat continu na welke websites voor welke zoektermen van belang zijn. Bij dit ‘crawlen’ en ‘indexeren’ krijgen websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel tegenwoordig voorrang.

 

Bedrijfsvermelding op Google Maps

Iedereen doet het wel eens: via Google Maps zoeken naar bedrijven in de directe omgeving. Op de kaart verschijnen rode vlaggetjes bij relevante bedrijven. De meest relevante bedrijven krijgen bovendien een meer uitgebreide vermelding aan de linkerkant (desktop) of onderin (Android-apparaten). Zo’n ‘rich snippet’ wil jij ook voor je hoveniersbedrijf! Maar hoe kom je daaraan? Het is geen garantie, maar met het zo compleet en slim mogelijk invullen van je Google bedrijfsprofiel vergroot je je kansen aanzienlijk. Daarnaast helpt ook het verzamelen van reviews op Google


Lokale zoektermen onderzoeken

Aan de meeste SEO-activiteiten liggen bepaalde zoektermen ten grondslag. Welke zoektermen dit zijn, bepalen we door uitgebreid zoekwoordonderzoek. Voor jouw hoveniersbedrijf zou bijvoorbeeld ‘Hovenier [plaatsnaam]’ een goede insteek zijn. Uiteraard kies je je vestigingsplaats en omliggende plaatsen. Daarnaast is het mogelijk te onderzoeken in welke plaatsen jouw zoekwoord nog meer potentie of juist al veel concurrentie heeft.

 

Lokale landingspagina's

Een landingspagina is een pagina op je website die is geschreven rondom een bepaalde zoekterm/informatiebehoefte. We gebruiken hiervoor de zoekwoorden die we hierboven hebben bepaald. Voor iedere (hoofd-)zoekterm maken we een aparte pagina met een relevante, informatieve en wervende tekst. Zo maken we aparte pagina’s voor bijvoorbeeld ‘Hovenier Kampen’, ‘Hovenier IJsselmuiden’ en ‘Hovenier Zalk’.

 

 

Meer weten of samenwerken ?

 

Op bsmedia.nl/hoveniers lees je meer over hoe we jouw (lokale) online vindbaarheid kunnen vergroten. Ben je benieuwd hoe het ervoor staat met jouw lokale SEO? Neem contact met ons op voor een gratis quickscan en adviespakket t.w.v. €350,- (exclusief voor leden van Inkoopgilde). We nemen dan je website en huidige SEO-strategie onder de loep en geven je mogelijke verbeterpunten. Daarnaast zit in dit pakket een gratis adviesgesprek met één van onze adviseurs en een gratis lijst met concrete actiepunten.

2022-11-03 13:58:00
Denk groot, denk lokaal
Geplaatst in: Marketing

 

Maak je bedrijf beter vindbaar in de regio

 

Eerder kon je op dit blog al lezen over het belang van online vindbaarheid in onzekere tijden. De strekking: zorg dat potentiële klanten via online zoekopdrachten bij jouw hoveniersbedrijf uitkomen. In dit vervolgartikel gaan we het hebben over lokale online vindbaarheid. Hoe bereik je op het wereldwijde web nou juist een lokale doelgroep en waarom is dat belangrijk? Denk groot, denk lokaal; zo maak je jouw bedrijf beter vindbaar in de regio met lokale SEO.

 

 

Wat is lokale SEO ?

 

Kort gezegd omvat lokale SEO de activiteiten die we doen om lokale vindbaarheid te vergroten. Ben je bekend met online marketing, dan heb je vast wel eens van de term SEO gehoord. Dat betekent Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) en houdt in dat we jouw website optimaliseren om beter gevonden te worden via online zoekmachines. Daarbij gaan we na welke zoektermen je doelgroep gebruikt en richten daar de SEO-activiteiten op in. We kunnen ons daarbij richten op landelijke zoekopdrachten, maar ook regionaal, lokaal, op stadsniveau of zelfs wijk- en buurtniveau.

 

 

Waarom is lokale vindbaarheid belangrijk ?

 

Lokale vindbaarheid is om diverse redenen belangrijk. Bijna de helft (46%) van alle zoekopdrachten op Google heeft een lokaal doel, zoals het vinden van een hovenier in de buurt of stad. Het gros van de hoveniers in ons klantenbestand richt zich op (potentiële) klanten in de eigen regio. Ook maken smartphones en diensten als Google Maps het steeds gemakkelijker om een bedrijf in de buurt te vinden. Met inmiddels 11.000 hoveniersbedrijven in heel Nederland heeft men in iedere regio genoeg te kiezen. Hoe beter het ervoor staat met je lokale SEO, hoe meer kans dat jouw bedrijf opvalt tussen de concurrenten in jouw regio.

 

 

Zo bereik je online lokale klanten

 

In dit artikel blijven we binnen het vakgebied SEO. Je kunt namelijk via online adverteren (SEA en social advertising) ook zeer gericht lokale klanten bereiken. Wellicht komt dit in een volgend artikel aan de orde. We houden het hier bij een aantal ‘gratis’ manieren om je lokale vindbaarheid te vergroten.

 

Mobielvriendelijke website

Wist je dat er al meer mensen op mobiele apparaten naar bedrijven zoeken dan vanaf een vaste computer? Het zoeken naar bedrijven in de buurt hangt hier sterk mee samen. Wanneer men jouw website vindt, dan wil je de bezoeker een optimale ervaring bieden. Je wilt immers diegene verleiden contact op te nemen of een offerte aan te vragen. Daarnaast zit er een (SEO-)technische kant aan dit verhaal. Google’s algoritme gaat continu na welke websites voor welke zoektermen van belang zijn. Bij dit ‘crawlen’ en ‘indexeren’ krijgen websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel tegenwoordig voorrang.

 

Bedrijfsvermelding op Google Maps

Iedereen doet het wel eens: via Google Maps zoeken naar bedrijven in de directe omgeving. Op de kaart verschijnen rode vlaggetjes bij relevante bedrijven. De meest relevante bedrijven krijgen bovendien een meer uitgebreide vermelding aan de linkerkant (desktop) of onderin (Android-apparaten). Zo’n ‘rich snippet’ wil jij ook voor je hoveniersbedrijf! Maar hoe kom je daaraan? Het is geen garantie, maar met het zo compleet en slim mogelijk invullen van je Google bedrijfsprofiel vergroot je je kansen aanzienlijk. Daarnaast helpt ook het verzamelen van reviews op Google


Lokale zoektermen onderzoeken

Aan de meeste SEO-activiteiten liggen bepaalde zoektermen ten grondslag. Welke zoektermen dit zijn, bepalen we door uitgebreid zoekwoordonderzoek. Voor jouw hoveniersbedrijf zou bijvoorbeeld ‘Hovenier [plaatsnaam]’ een goede insteek zijn. Uiteraard kies je je vestigingsplaats en omliggende plaatsen. Daarnaast is het mogelijk te onderzoeken in welke plaatsen jouw zoekwoord nog meer potentie of juist al veel concurrentie heeft.

 

Lokale landingspagina's

Een landingspagina is een pagina op je website die is geschreven rondom een bepaalde zoekterm/informatiebehoefte. We gebruiken hiervoor de zoekwoorden die we hierboven hebben bepaald. Voor iedere (hoofd-)zoekterm maken we een aparte pagina met een relevante, informatieve en wervende tekst. Zo maken we aparte pagina’s voor bijvoorbeeld ‘Hovenier Kampen’, ‘Hovenier IJsselmuiden’ en ‘Hovenier Zalk’.

 

 

Meer weten of samenwerken ?

 

Op bsmedia.nl/hoveniers lees je meer over hoe we jouw (lokale) online vindbaarheid kunnen vergroten. Ben je benieuwd hoe het ervoor staat met jouw lokale SEO? Neem contact met ons op voor een gratis quickscan en adviespakket t.w.v. €350,- (exclusief voor leden van Inkoopgilde). We nemen dan je website en huidige SEO-strategie onder de loep en geven je mogelijke verbeterpunten. Daarnaast zit in dit pakket een gratis adviesgesprek met één van onze adviseurs en een gratis lijst met concrete actiepunten.

2022-11-03 13:58:00